Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste mulige kundeopplevelsen av våre tjenester. Ved å gå videre aksepterer du bruk av informasjonskapsler.

eTRAVELi kjøper konkurrenten Travelstart i Europa


eTRAVELi forventes å selge reiser for 5 milliarder SEK i 2010.

Internettreisebyråkonsernet European Travel Interactive (eTRAVELi) fortsetter å ekspandere på det nordiske reisemarkedet og åpner opp for ytterligere konsolidering i Europa. Konsernet forsterker sin portefølje med varemerker gjennom å kjøpe opp et av foretakets store konkurrenter, Travelstart i Europa. Med dette oppkjøpet forventes konsernet å selge reiser for 5 milliarder SEK i 2010.
eTRAVELi har gjennomført nok et oppkjøp av et sterkt varemerke på det nordiske onlinereisemarkedet. Denne gangen dreier det seg om Travelstart, som har virksomhet i alle de nordiske landene. Ervervelsen av Travelstart kommer etter det vellykkede oppkjøpet av varemerkene Gotogate.no og Flybillet.dk, som skjedde i 2009.

Ervervelsen gir merverdi for kunden i form av forsterket produktutvikling

eTRAVELi har i alle år jobbet med konsolidering av det nordiske reisemarkedet. Selskapet har bygd opp en rask teknisk plattform og en effektiv organisasjon, noe som gjør selskapet til en utmerket konsolideringsplattform. Ifølge administrerende direktør for eTRAVELis, Ralph Axelson, er det store synergier innen dette segmentet. Disse ønsker selskapet å ta vare på.

- Ervervelsen av Travelstart er fantastisk spennende. Selskapet er en av pionerene på det nordiske onlinemarkedet, som det meste av omsetningen kommer fra. Varemerket er sterkt og velkjent blant konsumentene. Kjøpet av Travelstart styrker også vår posisjon på markedet i en bransje med steinhard konkurranse, sier Ralph Axelson.  At vi blir en større aktør på det nordiske markedet, kommer også våre kunder til gode, da vi får enda større mulighet til å videreutvikle våre produkter og tjenester, forklarer Axelson.

Konsernet forventes å selge reiser for 5 milliarder SEK i 2010

Takket være den nylige ervervelsen av Travelstart er eTRAVELi-konsernet nå et av de største i den nordiske reisebransjen. Med ervervelsen blir konsernet også en av de største aktørene innen e-handel i Norden generelt, med et forventet salg av reiser på 5 milliarder SEK.
Også årsresultatet for 2009 ble meget godt for konsernet. eTRAVELi gjorde sitt beste resultat noensinne, med et driftsresultat før avskrivninger og nedskrivninger på ca. 90 millioner SEK –  mot 46 milllioner SEK i 2008. Disse fremgangene har man oppnådd tross noen svake år for reise- og flybransjen. Dette er Ralph Axelson er svært fornøyd med.  
eTRAVELis varemerkeportefølje inneholder fra før varemerkene Seat24, Supersaver, Flygvaruhuset, Gotogate.no og Flybillet.dk.

Om Travelstart
Travelstart ble dannet i 1999 av entreprenøren Stephan Ekbergh, og har i årenes løp utviklet seg til å bli et fremgangsrikt foretak. Travelstart hade et salg på ca .1,5 milliarder SEK i 2009. Virksomheten utenfor Europa kommer fortsatt til å bli ledet av Stephan Ekbergh og ha sete i Sør-Afrika.  

Om European Travel Interactive AB (eTRAVELi)
eTRAVELi er det onlinereisebyråkonsernet med høyest markedsandel i de nordiske landene (30 %). eTRAVELi tilbyr  flygbiljetter, hotell, leiebil og andre reiserelaterte produkter gjennom en rekke varemerker. Selskapet er representert i 6 land. I 2008 hadde konsernet en omsetning på 3,3 milliarder SEK med et driftsresultat før avskrivninger og nedskrivninger på 43 millioner SEK. I 2009 omsatte konsernet for 3,5 milliarder SEK og hadde et driftsresultat før avskrivninger og nedskrivninger på 90 millioner SEK.  I eTRAVELis varemerkeportfølje inngår i dag varemerkene Seat24, Supersaver, Flygvaruhuset, Gotogate.no og Flybillet.dk. eTRAVELi eies 70 % av Private Equity-fondene Norvestor IV L.P.; de resterende 30 % eies av ledelsen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Ralph Axelson, CEO European Travel Interactive AB,
Tel: +46 (0) 70 869 29 14
E-mail: ralph.axelson@etraveli.com

Header
Subject
Body
Footer